Zapraszamy na kolejną mini-lekcję z cyklu "Wodna Akademia przypłynie do Ciebie" - to krótkie lekcje online dotyczące wody jako źródła życia, energii, ale i jej niszczycielskiej sile. Cykl przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży, która spędza czas w domu podczas epidemii koronawirusa.
👩🏫Lekcja 2 – 💦Wszystko zależy od wody
💦Kapka faktów – zostawiamy wodny ślad
Czy wiesz, że do produkcji każdego produktu zużywamy wodę? Tzw. ślad wodny to suma wody bezpośrednio zużytej oraz wirtualnej – zawartej w produktach, które konsumujemy, z których codziennie korzystamy. Bezpośrednio codziennie zużywamy około 120-150 litrów wody – do mycia, picia, przygotowania posiłków i pośrednio – ok. 1200 litrów wody, którzy wykorzystana została do produkcji przedmiotów (m.in. ich nawadniania, wytworzenia, transportu) których używamy w ciągu dnia. Te dwie wielkości składają się na nasz indywidualny ślad wodny.
🏗️A ile wody potrzebne jest do produkcji jedzenia czy rzeczy, których używamy codziennie? Sprawdźmy:
🌍🌏🌎🌍🌏Czy wiesz, że gdyby światowy poziom konsumpcji wody był na poziomie takim, jak w USA, potrzebowalibyśmy aż 5 planet takich jak Ziemia? W tym kraju jeden mieszkaniec zużywa średnio się aż 2 850 m sześc. wody. Średnia dla naszej planety to 400 m sześc., a dla Polski – 190 m sześc.
💦♻️👣Jak zmniejszyć ślad wodny? Wiele zakładów przemysłowych oblicza i publikuje dane o zużyciu wody niezbędnej do wytworzenia ich produktów. Znając te dane, można świadomym wyborem zmniejszać swój indywidualny ślad wodny i przysłużyć się środowisku.
Uchwalona przez Radę Europy Europejska Karta mówi nam, jak szanować wodę.
- Bez wody nie ma życia, jest ona bezcennym, niezastąpionym dobrem.
- Zasoby dobrej wody są ograniczone, dlatego muszą być utrzymane, kontrolowane i jeżeli jest to możliwe - powiększane.
- Każde zanieczyszczenie wody jest niebezpieczne dla człowieka i innych żywych istot zależnych od wody.
- Jakość wody zawsze musi być odpowiednia dla przewidzianego jej wykorzystania i powinna spełniać lokalne wymagania ustalone ze względu na zdrowie publiczne.
- Każda zużyta woda zostaje zwrócona do jej naturalnego obiegu. Nie można powodować żadnych ujemnych skutków przy dalszym publicznym i prywatnym użytkowaniu.
- Dla utrzymania zasobów wodnych zasadnicze znaczenie ma szata roślinna Ziemi, a w szczególności lasy.
- Zasoby wodne powinny zostać zinwentaryzowane.
- Kompetentne władze powinny opracować plany właściwej gospodarki zasobami wodnymi.
- Ochrona wód wymaga prowadzenia badań naukowych, szkolenia specjalistów i kształtowania świadomości społecznej.
- Woda jest dziedzictwem wszystkich ludzi i każdy człowiek powinien ją chronić. Obowiązkiem każdego z nas jest użytkować wodę oszczędnie i rozważnie.
- Zarządzanie zasobami wodnymi powinno być prowadzone w ramach naturalnych obszarów zlewisk, a nie w granicach administracyjnych.
- Woda nie zna granic - należy do całego rodzaju ludzkiego i wymaga międzynarodowego współdziałania
---
Cykl "Wodna Akademia przypłynie do Ciebie" to krótkie mini-lekcje online dotyczące wody jako źródła życia, energii, ale i jej niszczycielskiej sile. Cykl przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży, która spędza czas w domu podczas epidemii koronawirusa. Wszystkie materiały zostały opracowane na potrzeby Wodnej Akademii - multimedialnej, interaktywnej strefy edukacyjnej Wodnego Parku Tychy.
Kolejne mini-lekcje pojawiać się cyklicznie na profilu Wodny Park Tychy.
Więcej o Wodnej Akademii - https://www.wodnypark.tychy.pl/atrakcje/9,wodna-akademia